Kinderfysiotherapie en leerproblemen
(dyslexie,AD(H)D,PDD-NOS,dyscalculie)
Zonder te kunnen lezen en schrijven ben je nergens. Een aantal kinderen heeft moeite met het leren lezen, schrijven, rekenen en andere vaardigheden. Het kost hen vaak veel tijd en ze maken hardnekkige fouten. Het gevolg is dat ze achterblijven bij andere kinderen en daardoor raken ze soms behoorlijk van slag.
Een samenspel van factoren zorgt ervoor dat zij de leervoorwaarden onvoldoende ontwikkelen. Zo kan de visuele waarneming (problemen bij het zien) leiden tot problemen bij het lezen en spellen. Er kunnen zich ook moeilijkheden voordoen in de afstemming tussen het kind en zijn omgeving denk hierbij aan sociale problemen als faalangst.
Veel leren we via de ogen
Lezen en spellen, schrijven, kijken op het bord en werken op de computer behoren tot de taken die de leerling de hele dag uitvoert, elke dag weer opnieuw. De ogen van veel leerlingen voldoen niet aan de eisen voor deze leersituatie. Scherp zien alleen is niet voldoende voor deze leesvakken. De saccadische oogbeweging of oogvolgbewegingen van de ogen, bijvoorbeeld langs een tekst, moet het kind soepel uitvoeren. Lukt dat niet of slecht dan reageert het kind vaak op een van de volgende manieren:
- Het kind ontwikkelt een leesachterstand m.n. tempo lezen
- Het kind schrijft slordiger en langzamer dan leeftijdsgenoten
- Het kind ervaart ongemak, vermoeidheid en kan zich maar korte tijd concentreren
Wanneer we bij kinderen oogmotorische problemen constateren die hinderlijk zijn bij lees- en leeractiviteiten dan is het mogelijk om dit te meten en een trainingsprogramma hiervoor te starten. U kunt hiervoor rechtstreeks terecht bij de gespecialiseerde kinderfysiotherapeut en het onderzoek en de behandelingen worden vergoed in de basisverzekering.
Bel voor meer informatie met onze secretaresses of stuur een mailtje naar p.schmitz@fysiotherapieschmitz.nl
Peter Paul Schmitz, Kinderfysiotherapeut